Akademicki stres poznawczy wśród studentów medycyny podczas pandemii COVID-19
Lamiaa K. Elsayyad, Hashma S. Aljaad, Shahad M. Aburas, Raghad I. Almatani, Haneen A. AlShehri, Amjad G. AlThagafy, Sara S. Alshehri, Hatem H. Allam
Lamiaa K. Elsayyad, Hashma S. Aljaad, Shahad M. Aburas, Raghad I. Almatani, Haneen A. AlShehri, Amjad G. AlThagafy, Sara S. Alshehri, Hatem H. Allam – Academic cognitive stress of undergraduate medical students during COVID-19 pandemic. Fizjoterapia Polska 2022; 22(3); 94-100
Streszczenie
Cel. Zbadanie poziomu stresu akademickiego wśród studentów medycyny na Uniwersytecie Taif podczas pandemii COVID-19 i określenie jego źródeł. Ponadto określenie różnicy między studentami i studentkami w tej kwestii.
Metody. Badanie przeprowadzono na Uniwersytecie Taif, od 15 stycznia do 1 marca 2021 r. Populacją docelową byli studenci medycyny. Skala Percepcji Stresu Akademickiego (PAS) była narzędziem używanym do oceny stresu akademickiego i jego źródeł. W badaniu wzięło udział czterystu trzydziestu trzech studentów, 177 (39,9%) mężczyzn i 256 (60,1%) kobiet.
Wyniki. Całkowity wynik PAS wskazywał na stres o nasileniu od łagodnego do umiarkowanego. Postrzeganie obciążenia pracą było największym znaczącym źródłem stresu (od umiarkowanego do ciężkiego). Presja wykonania i ograniczenia czasowe były drugim źródłem stresu z nieistotną różnicą między nimi, przy czym powodowały one istotnie większy stres niż samoocena akademicka, która skutkowała najniższym poziomem stresu. Wystąpiły nieistotne różnice między mężczyznami i kobietami we wszystkich czterech wymiarach i wyniku całkowitym.
Wniosek. Studenci medycyny na Uniwersytecie Taif odczuwają łagodny do umiarkowanego stres akademicki. Postrzeganie obciążenia pracą stanowi główne źródło stresu. Nie zaobserwowano znaczącej różnicy między studentami i studentkami.
Słowa kluczowe
Stres akademicki, studenci medycyny, COVID-19
Pobierz/Download/下載/Cкачиваете | Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim |