Dymorfizm płciowy stabilności posturalnej statycznej u dzieci w wieku 9-12 lat / Gender Dimorphism of Postural Static Stability in Children 9 to 12 Years of Age

Marzena Wiernicka, Ewa Kamińska, Dawid Łochyński,
Elżbieta Hurnik, Łukasz Michałowski, Daniel Choszczewski, Piotr Kocur, Marta Flis-Masłowska, Zbigniew Śliwiński, Jacek Lewandowski

FP 2014; 14(2); 68-76

Streszczenie
Wstęp. Poczucie równowagi jest właściwością zależną od wielu cech układu nerwowego i całego aparatu ruchu, przy czym wysoki poziom poczucia równowagi obrotowej człowiek osiąga około 6 roku życia, jednak równowagi statycznej oraz dynamicznej dopiero około 12 roku życia.
Cel pracy. Określenie różnic dymorficznych stabilności posturalnej w warunkach statyki u dzieci będących w tym samym przedziale wiekowym.
Materiał i metoda. Materiał: 450 dzieci, wiek 9-12 lat, w tym 235 dziewcząt i 215 chłopców. Metoda badań: z wykorzystaniem urządzenia CQ-STAB, ocena długości ścieżki (Sway Path) SP (mm) i wielkości pola zakreślanego (Sway Area) SA (mm2) przez COP (Centre of pressure) przy zachowanej kontroli wzrokowej (EO) i bez kontroli wzrokowej (EC). Wyniki poddano analizie statystycznej.
Wyniki. Uzyskane wyniki badań nie charakteryzowały się rozkładem normalnym, stąd do obliczeń wykorzystano testy nieparametryczne. Na podstawie analizy stwierdzono, że dziewczęta uzyskały zdecydowanie lepsze wyniki w zakresie długości ścieżki i wielkości pola zakreślanego przez COP określające stabilność statyczną w porównaniu do chłopców, zarówno przy zachowanej kontroli wzrokowej, jak i bez kontroli wzrokowej.
Wnioski. Analiza wyników badań wskazała na lepszą stabilność posturalną określaną w warunkach statyki u badanych dziewcząt niż u chłopców. Różnice międzypłciowe zaobserwowano zarówno w badaniu z oczami otwartymi, jak i zamkniętymi, co może wskazywać na zmienność dynamiki rozwoju funkcjonalnego ośrodkowego układu nerwowego odpowiadającego za kontrolę stabilności posturalnej u dziewcząt i chłopców.

Słowa kluczowe:
stabilność statyczna, dzieci, dymorfizm


Abstract

Introduction. Equilibrioception – or sense of balance – is dependent on a number of features of the nervous system and motor system. A rotational sense of balance is fully developed at around 6 years of age; static and dynamic balance, however, is achieved at about 12 years of age.
Purpose. This paper aims to identify dimorphic differences of postural static stability in children of the same age range.
Research Material and Method. Material: The research group consisted of 450 children aged 9 to 12, comprising 235 girls and 215 boys. Research method: The measurement of the Centre of Pressure Sway Path length (mm) and the Sway Area size (mm2) with Eyes Open and Eyes Closed (EO/EC) using CQ-STAB device. The results have been subjected to statistical analysis.
Results. The results obtained did not present a normal distribution and therefore non-parametric tests were used for the calculations. The analysis shows that girls, when compared with boys, achieved significantly better results in static stability measured by determining both the Sway Path and the Sway Area of the COP, both in EO and EC conditions.
Conclusions. Research results analysis indicated a better postural static stability in females compared to male research participants. Gender differences were observed in the study in both Eyes Open and Eyes Closed conditions; this may indicate functional developmental variability of the central nervous system responsible for postural stability control in girls and boys.

Key words:
static stability, children, dimorphism

Pobierz/Download/下載 Pobierz artykuł w j. angielskim/Download an English version