Izolacja społeczna rodzin dzieci niepełnosprawnych po urazach mózgu

Leszek Buliński

Leszek Buliński – Social isolation of the families of disabled children with TBI. Fizjoterapia Polska 2009; 9(4); 340-358

Streszczenie
Wstęp. Niepełnosprawność powstała w wyniku urazu mózgu jest źródłem licznych problemów związanych z opieką nad dzieckiem, które dotyczą nie tylko jego samego, ale również mają znaczące oddziaływanie na najbliższą rodzinę. Powstała w ten sposób nowa sytuacja, charakteryzująca się ciągłymi zmianami powoduje, że rodzina jest narażona na stres. Głównym sposobem złagodzenia narastających problemów jest, obok rehabilitacji dziecka, konieczność prowadzenia terapii opiekuna. Celem badań było sprawdzenie skuteczności programu terapii “Akademia Życia”, ukierunkowanego na zmniejszenie izolacji społecznej oraz reintegrację więzi rodzinnej w aspekcie poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Materiały i metody. Badaniami objęto 40 par małżeńskich pełniących rolę opiekunów dzieci niepełnosprawnych po urazach mózgu, uczestników programu “Akademia Życia”. W badaniach zastosowano następujące metody: analizę dokumentacji, wywiad kliniczny prowadzony z opiekunem (heteroanamneza), Skalę Samooceny Zaburzeń Poznawczych, Emocjonalnych i Wegetatywnych oraz Skalę Izolacji Społecznej. Badania prowadzono dwukrotnie, przed i po ukończeniu programu Akademii Życia. Wyniki. W pierwszym badaniu opiekunowie zgłosili zaburzenia we wszystkich analizowanych funkcjach poznawczych i emocjonalnych oraz w zakresie zaburzeń wegetatywnych. Stwierdzali również, że w rozmowie z innymi ludźmi spotykają się z niezrozumieniem lub stygmatyzacją społeczną. Najczęstszą formą wsparcia było okazywanie litości (co ich upokarzało) oraz narzucanie się. W zakresie izolacji społecznej, wszyscy badani podkreślali poczucie samotności, dziwny smutek, odczuwanie wrogości w otoczeniu. W wyniku terapii opiekunów według programu “Akademia Życia”, częstość występowania poszczególnych objawów istotnie zmalała, chociaż nadal były najczęściej zgłaszane takie objawy, jak brak poczucia bezpieczeństwa, brak wsparcia i poczucie izolacji społecznej. Wnioski. Uzyskane wyniki wskazują na wysoką skuteczność stosowanego programu “Akademia Życia” dla opiekunów dzieci po urazie mózgu. Program ten istotnie łagodzi ujemne skutki urazu w zakresie funkcjonowania całej rodziny.
Słowa kluczowe
terapia systemowa, zespół opiekuna, wsparcie emocjonalne, szkolenie rodzin
Invalid download ID. Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim