Lęk wśród terapeutów pracujących z dziećmi z autyzmem / Anxiety among therapists working with children with autism

Paweł Wieczorkowski, Natalia Habik, Zofia Śliwińska, Zbigniew Śliwiński

FP 2017; 17(4); 76-82

Streszczenie

Wstęp. Lęk wśród terapeutów pracujących z dziećmi ze zdiagnozowanym autyzmem dotyczy strachu oraz obaw związanych z zaplanowaniem i przeprowadzeniem procesu terapeutycznego. Celem pracy była analiza sytuacji, w której terapeuci odczuwają dyskomfort i lęk podczas zajęć oraz ćwiczeń z osobami ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu. W przeprowadzonych badaniach dokonano obserwacji przyczyn występowania zachowań lękowych oraz stopnia ich nasilania lub eliminowania.
Materiał i metody. Analizie badawczej poddano 16 terapeutów pracujących w Krajowym Towarzystwie Autyzmu. Badania odbywały się od grudnia 2014 r. do stycznia 2015 r. Terapeuci byli w wieku od 22 do 45 lat. Do badania został użyty sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem techniki kwestionariusza ankiety.
Wyniki. Najczęstszymi objawami lęków wśród terapeutów pracujących z dziećmi autyzmem to zdenerwowanie oraz przyspieszenie akcji serca. Najlepszym sposobem radzenia sobie z lękiem jest relaks. Najczęstszy powód lęku wśród terapeutów pracujących z dziećmi z autyzmem jest agresja fizyczna i słowna ze strony dzieci oraz brak efektów pracy.
Wnioski. Ważnym elementem w pracy z dziećmi z autyzmem jest fakt, by nie przenosić problemów z pracy do domu. W ten sposób eliminowany jest stan wypalenia zawodowego. Istotnym czynnikiem eliminującym lęk jest wygospodarowywanie czasu na relaks i odprężenie.

Słowa kluczowe:
autyzm, dzieci, terapia, lęk

Abstract

Introduction. The anxiety among the therapists working with the children diagnosed with autism is associated with the fear and concerns associated with planning and conducting the therapeutic process. The objective of the study is to analyse the situations in which therapists experience discomfort and anxiety during classes and exercises with the persons diagnosed with autism. The studies conducted included observations of the causes of anxiety behaviours, the degree of their intensity and elimination.
Materials and methods. The analysis covered 16 therapists working in the Polish Autism Society. The research was conducted from December 2014 to January 2015. The therapists were aged between 22 and 45. The research made use of a diagnostic survey conducted using questionnaires.
Results. The most frequent symptoms of anxiety among the therapists working with autistic children are nervousness and higher heart rate. The best way of handling anxiety is relaxation. The most frequent cause of anxiety among the therapists working with autistic children is physical and verbal aggression demonstrated by children and absence of effects of work.
Conclusions. An important think to remember when working with autistic children is that work problems should not be brought home. The point is to eliminate occupational burnout. An important element that eliminates anxiety is finding the time for relaxation.

Key words:
autism, children, therapy, anxiety

Pobierz/Download/下載 Pobierz artykuł w j. angielskim/Available only English version