Poziom lęku a postawy fizjoterapeutów wobec dzieci upośledzonych umysłowo / The level of anxiety and the attitudes of physiotherapists towards mentally disabled children

Zbigniew Śliwiński, Justyna Wójcik, Małgorzata Starczyńska,
Zofia Śliwińska

FP 2014; 14(2); 40-50

Streszczenie
Cel. Celem pracy jest analiza postaw fizjoterapeutów wobec dzieci upośledzonych umysłowo oraz zbadanie tendencji wpływu postawy, jaki prezentuje badana grupa na poziom lęku.
Metoda.
Badaniu poddano 67 osób, w tym 37 studentów kierunku fizjoterapia oraz 30 fizjoterapeutów pracujących w placówkach specjalnych. Grupy poproszono o wypełnienie Kwestionariusza ISCL, który określa poziom lęku jako stanu i lęku jako cechy oraz autorskiej ankiety Skali Postaw Fizjoterapeutów Wobec Dzieci Upośledzonych Umysłowo.
Wyniki.
Badane grupy prezentują pozytywne postawy wobec dzieci upośledzonych umysłowo. Z badań wynika, iż bardziej pozytywne postawy wobec dzieci upośledzonych umysłowo w porównywanych grupach prezentują fizjoterapeuci pracujący w placówkach specjalnych. Natomiast wyższy poziom lęku-stanu wykazują studenci kierunku fizjoterapia.
Wnioski.
Lęk może wpływać na postawy fizjoterapeutów wobec dzieci upośledzonych umysłowo. Można przypuszczać iż, im wyższy wynik w ocenie pozytywnej postawy wobec dzieci upośledzonych umysłowo, tym niższy poziom lęku wśród fizjoterapeutów i studentów fizjoterapii.

Słowa kluczowe:
lęk, postawa, upośledzenie umysłowe, fizjoterapeuta


Abstract

Aim: The aim of this paper is to analyse the attitudes of physiotherapists towards mentally disabled children and to analyse the influence of their attitudes on their anxiety level.
Method: The study comprised 67 respondents; 37 students of physiotherapy and 30 physiotherapists who work in special care centres. Both research groups were asked to fill out an STAI Questionnaire which determines the level of anxiety as a state and anxiety as a trait, as well as author’s original questionnaire (Scale of Attitudes of Physiotherapists Towards Mentally Disabled Children).
Results: Both research groups present positive attitudes towards mentally disabled children. The research indicates that a more positive attitude towards mentally disabled children is presented by physiotherapists who work in special care centres, as compared to the other research group. A higher level of anxiety as a state is experienced by the students of physiotherapy.
Conclusions: Anxiety may influence the attitudes of physiotherapists toward mentally disabled children. It may be inferred that the higher the score of assessment of positive attitude towards mentally disabled children, the lower the level of anxiety in physiotherapists and students of physiotherapy.

Key words:
anxiety, attitude, mental disability, physiotherapist

Pobierz/Download Pobierz artykuł w j. angielskim/Download an English version