Ukształtowanie kręgosłupa u dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym

Adrian Kużdżał, Andrzej Szczygieł, Robert Walaszek

Adrian Kużdżał, Andrzej Szczygieł, Robert Walaszek – Spinal column shape in pupils with mild, moderate and severe, idiopathic intellectual disability. Fizjoterapia Polska 2010; 10(1); 37-48

Streszczenie
Wstęp. Jak dotąd nie odnotowano badań dotyczących analizy ukształtowania kręgosłupa i postawy ciała w zależności od stopnia upośledzenia umysłowego. Celem prezentowanych badań była ocena ukształtowania kręgosłupa u dzieci i młodzieży z lekkim, umiarkowanym oraz ciężkim upośledzeniem umysłowym. Materiał i metody. Badaniami objęto łącznie 413 dziewcząt i chłopców w wieku 11-13 lat, z czego 204 stanowiła grupa osób upośledzonych umysłowo w różnym stopniu, a 209 stanowiło grupę kontrolną – zdrowych intelektualnie rówieśników. Do badania ukształtowania kręgosłupa oraz postawy ciała wykorzystano urządzenie do trójwymiarowej diagnostyki narządu ruchu – Metrecom System. Na podstawie parametrów uzyskanych z komputerowych pomiarów antropostereometrycz-nych dokonywano szczegółowej klasyfikacji typów ukształtowania kręgosłupa. Wyniki. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że dzieci oraz młodzież upośledzona umysłowo w odniesieniu do zdrowej populacji odznacza się zdecydowanie gorszą postawą ciała oraz częściej występującymi wadami ukształtowania kręgosłupa. Stwierdzono przy tym, że im wyższy stopień upośledzenia umysłowego, tym częściej występują wady kręgosłupa i tym wyższy jest stopień ich nasilenia. Wnioski. Wyniki prezentowanych badań wskazują na pilną potrzebę weryfikacji oraz lepszej organizacji opieki zdrowotnej, w tym także opracowania właściwej, w zależności od stopnia upośledzenia umysłowego, rehabilitacji medycznej obejmującej także adekwatne programy korekcji wad kręgosłupa.
Słowa kluczowe
postawa ciała, kręgosłup, upośledzenie umysłowe, Metrecom System