Wady postawy i boczne skrzywienia kręgosłupa w populacji dzieci klas szóstych Szkół Podstawowych na terenie miasta Rzeszowa

Michał Hadała, Krzysztof Bieganowski, Dominika Sołek, Katarzyna Rzuciło, Łukasz Jachym, Sławomir Snela

Michał Hadała, Krzysztof Bieganowski, Dominika Sołek, Katarzyna Rzuciło, Łukasz Jachym, Sławomir Snela – Defects in human posture and curvatures of the spine among population of children aged 12 in Elementary Schools in Rzeszów. Fizjoterapia Polska 2006; 6(3); 233-237

Streszczenie
Celem pracy była statystyczna analiza częstości występowania wad postawy i bocznych skrzywień kręgosłupa wśród dzieci w wieku 12 lat uczęszczających do klas szóstych Szkół Podstawowych miasta Rzeszowa. Aby określić częstość występowania wad postawy i bocznych skrzywień kręgosłupa (skolioz) posłużono się kwestionariuszem badawczym (kartą badania). W badaniu uwzględniono: wiek, płeć, wzrost, wagę, różnicę długości kończyn dolnych, ustawienie barków, stronę pogłębienia trójkąta talii, obecność łukowatego wygięcia w odcinku piersiowym lub lędźwiowym, stronę skrzywienia, obecność kompensacji lub jej brak, widoczne występowanie garbu żebrowego lub wału lędźwiowego. Badania zostały przeprowadzone na grupie 933 dzieci co stanowi 40,5% dzieci miasta Rzeszowa we wspomnianym wieku. Wśród badanych było 423 dziewcząt i 510 chłopców. U dziewcząt wadę postawy wykryto u 188 co stanowi 44,4% badanych, zaś u chłopców wykryto ją u 194, co stanowi 38% badanych. Wśród przebadanych przeważały dzieci z dwułukowym wygięciem kręgosłupa z pierwotnym prawostronnym skrzywieniem w odcinku piersiowym i lewostronnym wtórnym wygięciem w odcinku lędźwiowym. Na podstawie wyników badań przyjmuje się, że w Polsce ponad 30% dzieci i młodzieży posiada poważne problemy dotyczące narządu ruchu. Przeprowadzone badania oraz interpretacja uzyskanych rezultatów pozwała na stwierdzenie, że problem nieprawidłowej osi kręgosłupa występuje wśród 382 dzieci populacji 12-latków w Rzeszowie, co stanowi 41% przebadanych dzieci.

Słowa kluczowe:
wada postawy, badania przesiewne, medycyna szkolna