Wpływ testu TIMP na kształtowanie postaw rodziców niemowląt z zespołem Downa w procesie terapeutycznym / The effect of carrying out the ‘Test of Infant Motor Performance’ on parental attitudes towards Down syndrome infants during the therapeutic process

Anna Kloze, Grażyna Brzuszkiewicz-Kuźmicka, Agnieszka Stępień, Jolanta Stępowska, Agata Kuźmicka, Małgorzata Łukowicz

FP 2014; 14(4); 34-45

Streszczenie
Wstęp. Integralną częścią fizjoterapii dziecka z zespołem Downa (ZD) jest ocena jego rozwoju ruchowego przed podjęciem usprawniania. Trafna ocena stanu dziecka i  współpraca  rodziny jest warunkiem podjęcia skutecznej pomocy niemowlęciu prezentującemu zaburzenia rozwoju. Test TIMP (Test of Infant Motor Performance) jest narzędziem badawczym służącym do oceny wzorców postawy i wzorców ruchu prezentowanych u pacjentów w pierwszych miesiącach życia. Konstrukcja testu TIMP umożliwia ocenę podstawowego repertuaru aktywności własnej dziecka w odpowiedzi na bodźce płynące z otoczenia. Celem badań była ocena wpływu testu TIMP na kształtowanie postaw rodziców i opiekunów dzieci z zespołem Downa.
Materiał i metody. Zbadano 64 pacjentów z zespołem Downa w wieku od 2 – 17 tyg. życia (średnio 9,4 tygodnia życia (SD +/- 4.5)), z pełną trisomią w 21 parze chromosomów.  Rodzice dzieci z zespołem Downa oraz niemowląt z grupy kontrolnej po badaniu testem TIMP wypełniali  autorską ankietę dotyczącą wartości edukacyjnej testu. Ankieta zawierała 10 pytań odnoszących się do sposobu badania, w tym przystępności  oceny testem TIMP dla opiekunów.
Wyniki. Ocena  rozwoju ruchowego  niemowląt z zespołem Downa wykazała, iż dzieci z zespołem Downa badane testem TIMP wykazują zaburzenia neurorozwojowe w stosunku do dzieci zdrowych.
Wnioski. Na podstawie wyników ankiety stwierdzono, iż test TIMP jest bezpieczny i przyjazny dla  dziecka  w ocenie rodziców, pozwala na budowanie zaufania do specjalisty i ułatwia włączanie rodziców niemowląt z zespołem Downa w proces terapeutyczny.

Słowa kluczowe:
Zespół Downa, TIMP, fizjoterapia


Abstract

Introduction. An initial pre-rehabilitation assessment of motor development is an integral part of physiotherapy for a Down syndrome (DS) child. A precise evaluation of the child and the involvement of the family are prerequisite for effective support of an infant presenting developmental disorders. Test of Infant Motor Performance is a research tool used to evaluate posture and movement patterns in the first months of a patient’s life. The TIMP construction enables the assessment of the basic repertoire of the child’s intrinsic activity occurring in response to environmental stimuli. This paper aims to assess the effect of TIMP on the attitudes of parents and carers of Down syndrome children.
Research material and methods. The study comprised 64 patients with Down syndrome (full trisomy of the 21st chromosome pair), aged 2 – 17 weeks with an average age of 9.4 weeks (SD+/- 4.5). Following the TIMP, parents of both Down syndrome children and infants in the control group completed the author’s questionnaire regarding the educational value of the test. The questionnaire consisted of 10 questions evaluating the research method, including TIMP availability for carers.
Results. The results of Test of Infant Motor Performance performed on Down syndrome infants have demonstrated that neurodevelopmental disorders were recorded in children with Down syndrome, compared to healthy children.
Conclusions. The the results of the questionnaire indicate that parents believe TIMP to be safe and child friendly; they acknowledge that the test validates confidence in the specialist and facilitates the inclusion of parents of Down syndrome infants in the therapeutic process.

Key words:
Down syndrome, TIMP, physiotherapy

Pobierz/Download/下載 Pobierz artykuł w j. angielskim/Download an English version