Zmiany poziomu sprawności fizycznej dzieci z uszkodzonym wzrokiem w świetle rehabilitacji
Anna Cabak
Anna Cabak – Changes in the level of physical fitness in visually impaired children in the context of rehabilitation. Fizjoterapia Polska 2003; 3(2); 146-152
Streszczenie
Wstęp. Celem niniejszej pracy jest próba ukazania pozytywnych kierunków zmian sprawności fizycznej wraz z wiekiem u dzieci z uszkodzonym wzrokiem, a jednocześnie przedstawienie sprawności ruchowej jako miernika zdrowia dającego duże możliwości w pracy rehabilitacyjnej i wychowawczej. Materiał i metody. Badaniami objęto 213 dzieci z uszkodzonym wzrokiem w wieku 7-15 lat, w tym 101 niewidomych i 112 słabo widzących. Do oceny sprawności fizycznej zastosowano test ogólnej sprawności fizycznej wg S. Pilicza. Zmierzono 3 zdolności motoryczne. Wyniki i Wnioski. Uzyskane wyniki potwierdziły przyjęte założenie, że wraz z rozwojem osobniczym zmniejszają się różnice w poziomie sprawności fizycznej między dziećmi z uszkodzonym wzrokiem a ich prawidłowo widzącymi rówieśnikami, zwłaszcza w przypadku dzieci niewidomych.
Słowa kluczowe:
sprawność fizyczna, dzieci niewidome i słabo widzące, rozwój motoryczny
Invalid download ID. | Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim |