Akademicki stres poznawczy wśród studentów medycyny podczas pandemii COVID-19

Lamiaa K. Elsayyad, Hashma S. Aljaad, Shahad M. Aburas, Raghad I. Almatani, Haneen A. Al­Shehri, Amjad G. Al­Thagafy, Sara S. Alshehri, Hatem H. Allam


Lamiaa K. Elsayyad, Hashma S. Aljaad, Shahad M. Aburas, Raghad I. Almatani, Haneen A. Al­Shehri, Amjad G. Al­Thagafy, Sara S. Alshehri, Hatem H. Allam – Academic cognitive stress of undergraduate medical students during COVID-19 pandemic. Fizjoterapia Polska 2022; 22(3); 94-100

Streszczenie

Cel. Zbadanie poziomu stresu akademickiego wśród studentów medycyny na Uniwersytecie Taif podczas pandemii COVID-19 i określenie jego źródeł. Ponadto określenie różnicy między studentami i studentkami w tej kwestii.
Metody. Badanie przeprowadzono na Uniwersytecie Taif, od 15 stycznia do 1 marca 2021 r. Populacją docelową byli studenci medycyny. Skala Percepcji Stresu Akademickiego (PAS) była narzędziem używanym do oceny stresu akademickiego i jego źródeł. W badaniu wzięło udział czterystu trzydziestu trzech studentów, 177 (39,9%) mężczyzn i 256 (60,1%) kobiet.
Wyniki. Całkowity wynik PAS wskazywał na stres o nasileniu od łagodnego do umiarkowanego. Postrzeganie obciążenia pracą było największym znaczącym źródłem stresu (od umiarkowanego do ciężkiego). Presja wykonania i ograniczenia czasowe były drugim źródłem stresu z nieistotną różnicą między nimi, przy czym powodowały one istotnie większy stres niż samoocena akademicka, która skutkowała najniższym poziomem stresu. Wystąpiły nieistotne różnice między mężczyznami i kobietami we wszystkich czterech wymiarach i wyniku całkowitym.
Wniosek. Studenci medycyny na Uniwersytecie Taif odczuwają łagodny do umiarkowanego stres akademicki. Postrzeganie obciążenia pracą stanowi główne źródło stresu. Nie zaobserwowano znaczącej różnicy między studentami i studentkami.

Słowa kluczowe
Stres akademicki, studenci medycyny, COVID-19

Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim