Ocena pozycji siedzącej u niemowląt

Dorota Wójtowicz, Maria Kubińska, Dariusz Miodoński,
Anna Skrzek

D. Wójtowicz, M. Kubińska, D. Miodoński, A. Skrzek – Evaluation of sitting position in infants. FP 2015; 15(2); 40-51

Streszczenie
Wstęp. Diagnostyka funkcjonalna niemowląt stanowi ogromne wyzwanie dla lekarzy pediatrii, neurologii dziecięcej oraz fizjoterapeutów. W pracy oceniano pozycję siedzącą przy wykorzystaniu stanowiska podoskopowego PodoBaby przeznaczonego do diagnostyki niemowląt.
Cel pracy. Celem pracy była ocena motoryki spontanicznej w zakresie pozycji siedzącej niemowląt zdrowych poprzez analizę płaszczyzn przylegania do podłoża w obrazie podoskopowym.
Materiał i metody. Badania zostały przeprowadzone  w grupie dzieci uczęszczających do szkoly pływania „TONI” we Wrocławiu dla niemowląt i małych dzieci. Badaniami objęto 25 niemowląt siedzących w wieku 8-16 miesiąca życia. Badanie zostało przeprowadzone w pozycji siedzącej na wielkogabarytowym stanowisku podoskopowym do diagnozy niemowląt PodoBaby.
Wyniki i wnioski. Pozycja siedząca opisywana wielkością płaszczyzn przylegania jest prawidłowa tak u niemowląt zdrowych jak i u niemowląt z bardzo lekkim ZOKN. U niemowląt zdrowych jest stabilna a nieco mniej stabilna u niemowląt z bardzo lekkim ZOKN. Pewne różnice jakości pozycji siedzącej niemowląt zdrowych względem niemowląt z bardzo lekkim ZOKN mogą stanowić podłoże działań profilaktycznych w zakresie wad postawy ciała.

Słowa kluczowe:
pozycja siedząca dziecka, niemowlęta, zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej (ZOKN), podoskop

Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim