Ocena rozwoju sensomotorycznego dziesięciolatków z wadami postawy

Karol Sitarz, Tomasz Senderek, Janusz Kirenko, Jerzy Olszewski, Jolanta Taczała

Karol Sitarz, Tomasz Senderek, Janusz Kirenko, Jerzy Olszewski, Jolanta Taczała – Sensomotoric development assessment in 10 years old children with posture defects. Fizjoterapia Polska 2007; 7(3); 232-240

Streszczenie
Wstęp. Celem badań była ocena występowania zaburzeń w rozwoju sensomotorycznym i ukazanie systemów, gdzie dysfunkcje mają miejsce oraz czy powiązane są z wadą postawy lub jej brakiem. Materiał i metody. Badaniami objęto 100 dzieci w wieku 10 lat, w tym 50 dziewcząt i 50 chłopców z czterech szkół podstawowych Lubelszczyzny, które podzielono na dwie grupy: I badana – 50 dzieci z wadami postawy, w tym 25 dziewcząt i 25 chłopców, Ił porównawcza – 50 dzieci bez wad postawy, w tym 25 dziewcząt i 25 chłopców. Występowanie wady postawy oceniane było za pomocą metody punktowej Kasperczyka, polegającej na wzrokowej ocenie poszczególnych odcinków ciała. Ocena rozwoju sensomotorycznego dokonywana była za pomocą Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego Dziecka, autorstwa Zbigniewa Przyrowskiego. Wyniki. W przeprowadzonych badaniach stwierdzono, że spośród 8 systemów rozwoju sensomotorycznego dziecka najczęściej zaburzona jest funkcja systemu słuchowego, bo aż u 48,0% osób z wadą postawy oraz u 12,0% osób bez wady postawy. Wnioski. Istnieje ścisła zależność między nieprawidłowo funkcjonującym systemem słuchowym a występowaniem wady postawy u dzieci, na co wskazuje wartość bezwzględna współczynnika Q.
Słowa kluczowe
rozwój sensomotoryczny, dzieci, wada postawy