Oznaczanie zawartości żelaza i miedzi we włosach dzieci w wieku szkolnym z zastosowaniem metody absorpcyjnej spektrometrii atomowej

Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Bernadetta Drzewiecka, Iwona Felczak

Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Bernadetta Drzewiecka, Iwona Felczak – Iron and copper marking in the hair of school-age children using atomicabsorption spectrophotometry. Fizjoterapia Polska 2003; 3(1); 71-75

Streszczenie
Wstęp. Miedź i żelazo należą do pierwiastków niezbędnych w procesie tworzenia czerwonych krwinek. Miedź aktywuje ferrochelatazę, katalizator wiązania żelaza przez ligand porfirynowy, żelazo uczestniczy w ostatnim etapie biosyntezy hemu. Niedobór jednego z tych biopierwiastków powoduje zaburzenia w układzie krwiotwórczym. Materiał i metoda. W niniejszej pracy oznaczono stężenie żelaza i miedzi we włosach dzieci w wieku szkolnym (10-12 lat) oraz ustalono podobieństwa i różnice w badaniach przeprowadzonych przez inne ośrodki. Analizy składu mineralnego organizmu dokonano stosując metodę absorpcyjnej spektrometrii atomowej (AAnalyst 800 firmy Perkin-Elmer), z wykorzystaniem atomizera płomieniowego i przy użyciu lamp jednopierwiastkowych z katodą wnękową. Wyniki. Średnie stężenie miedzi we włosach badanych wyniosło 8,43 mg/g suchej masy, a żelaza 10,15 mg/g suchej masy. Poziom obu tych pierwiastków był niższy w porównaniu z danymi z innych ośrodków badawczych. Dzieląc grupę według płci porównano zawartość żelaza i miedzi. Poziom miedzi we włosach dziewcząt (8,21 mg/g) i chłopców (8,63 mg/g) był bardzo zbliżony, natomiast stężenie żelaza u chłopców (10,68mg/g) było wyższe niż u dziewcząt (9,7 mg/g). Wnioski. Uzyskane wyniki wskazują na niższe stężenie Cu i Fe we włosach dzieci ze szkół bydgoskich w porównaniu do danych uzyskanych w innych rejonach Polski. Autorzy sugerują rozszerzenie badań na większą populację w celu wyjaśnienia, czy są to efekty nieprawidłowej diety oraz zaproponowania ewentualnych zaleceń dietetycznych.

Słowa kluczowe:
dzieci, żelazo, miedź, absorpcyjna spektometria atomowa (ASA)

Invalid download ID. Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim