Poziom stresu wśród studentów Uniwersytetu Jouf: porównanie między kierunkami medycznymi i niemedycznymi
Shatha Basheer Aldababseh, Nevin Adel Amer, Amera Bekhatroh Rashed, Ayat Masoud Omar, Samah E. Masry, Doaa Ebrahim, Doaa Fawzi El-boudy, Alyaa Wahied Elseadi, Wafaa Mostafa El. Kotb, Walaa Ahmed Eissa, Eman Ali Fadol
Shatha Basheer Aldababseh et al. – Stress level among Jouf University students: a comparison between medical and non-medical colleges – Fizjoterapia Polska 2025; 25(1); 242-246
DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG007DEK1C
Streszczenie
Cel. Celem niniejszego badania było porównanie poziomu stresu wśród studentów Uniwersytetu Jouf z kierunków medycznych i niemedycznych.
Metody. Badanie przeprowadzono w oparciu o przekrojowy projekt badawczy na grupie 120 studentów obu płci z dwóch wydziałów: Wydziału Nauk Medycznych Stosowanych oraz Wydziału Sztuki i Nauk. Wydział Nauk Medycznych Stosowanych został losowo wybrany jako przykład kierunku klinicznego, natomiast Wydział Sztuki i Nauk jako przykład kierunku teoretycznego.
Kryteria włączenia obejmowały studentów płci męskiej i żeńskiej, którzy nie cierpieli na żadne zaburzenia psychiczne ani fizyczne, dobrowolnie zgodzili się na udział w badaniu i regularnie realizowali swój program akademicki na Uniwersytecie Jouf, filia w Qurrayat. Wybór tych wydziałów umożliwił badaczom osiągnięcie celu badania poprzez porównanie poziomu stresu między studentami o różnych charakterach studiów: klinicznych i teoretycznych.
Wyniki. Wśród 120 uczestników liczba mężczyzn była większa niż liczba kobiet. Większość uczestników mieszkała z rodzinami. Większość studentów w pierwszej grupie badawczej (Wydział Nauk Medycznych Stosowanych) wykazywała wysoki poziom stresu w porównaniu do około połowy studentów z drugiej grupy badawczej (Wydział Sztuki i Nauk).
Na podstawie wartości poziomu stresu stwierdzono, że nie był on powiązany z żadnymi czynnikami socjodemograficznymi. Jednak jego poziom był wyższy u studentów mieszkających z rodzinami oraz u tych o średnim statusie finansowym.
Wnioski. Wyniki wykazały różnicę w poziomie stresu między studentami Wydziału Nauk Medycznych Stosowanych a studentami Wydziału Sztuki i Nauk. Zaobserwowano również zależność między poziomem stresu studentów a ich zmiennymi demograficznymi.
Słowa kluczowe
stres, studenci uniwersytetu, nauki medyczne stosowane, nauka i sztuka
Pobierz/Download/下載/Cкачиваете | Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim |