Projektowanie i walidacja modułu zdrowego stylu życia dla zajęć koedukacyjnych na poziomie matury z wykorzystaniem metody Fuzzy Delphi
Fadhilah Ahmad, Mohd Izwan Shahril
Fadhilah Ahmad, Mohd Izwan Shahril – Design and validation of a healthy lifestyle module for matriculation co-curricular courses using the Fuzzy Delphi Method – Fizjoterapia Polska 2025; 25(1); 268-274
DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG007DWPMS
Streszczenie
Wprowadzenie i cel badania. Celem niniejszego badania jest rozszerzenie Modułu Zdrowego Stylu Życia (MoGHS) z wykorzystaniem metody Fuzzy Delphi (FDM) do zastosowania jako część zajęć koedukacyjnych związanych z programem maturalnym. Uzyskano konsensus ekspertów dotyczący konstrukcji i elementów modułu, obejmujących sprawność fizyczną, zarządzanie stresem i zdrowe odżywianie.
Materiał i metody. W badaniu zastosowano metodę Fuzzy Delphi, będącą systematycznym podejściem do osiągnięcia konsensusu ekspertów w zakresie trafności i rzetelności Modułu Zdrowego Stylu Życia.
Wyniki. Na podstawie analizy FDM sześć głównych konstrukcji zostało zwalidowanych przy wartości progowej poniżej 0,2 oraz przy poziomie zgodności przekraczającym 75%. Jednocześnie 44 z 47 zaproponowanych elementów zostało zaakceptowanych, spełniając tym samym wymagania edukacyjne.
Wnioski. Moduł został opracowany w sposób holistyczny, wykraczający poza tradycyjną edukację zdrowotną, promując jednocześnie rozwój umiejętności miękkich, takich jak dyscyplina, praca zespołowa i zarządzanie czasem. Stanowi kompleksowe narzędzie wspierające zdrowy styl życia oraz rozwój umiejętności miękkich wśród studentów, przyczyniając się do ich wszechstronnego rozwoju w edukacji koedukacyjnej. Jego elastyczność podkreśla potencjał modułu jako cennego zasobu do promowania zdrowego stylu życia w różnych grupach populacyjnych.
Słowa kluczowe
metoda fuzzy Delphi, moduł zdrowego stylu życia, sprawność fizyczna, zarządzanie stresem, zdrowe odżywianie, koedukacja
Pobierz/Download/下載/Cкачиваете | Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim |