Skuteczność terapii pływania na motorykę dużą u dzieci autystycznych

Ridwan Sudirman, Ira Arini, Mikkey Anggara Suganda


Ridwan Sudirman, Ira Arini, Mikkey Anggara Suganda – The effectiveness of swimming therapy methods on gross motor ability in autistic children. Fizjoterapia Polska 2023; 23(1); 104-110

DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG07BAD3

Streszczenie

Niniejsze badanie ma na celu zastosowanie terapii pływania w doskonaleniu motoryki dużej u dzieci autystycznych. Terapia ma na celu budowanie lepszej kondycji. Terapia musi być również prowadzona rutynowo, aby stopniowo uzupełniać braki. Zbieranie danych przeprowadzono poprzez obserwację i testy wydajności. Na basenie zajęcia terapeutyczne odbywały się dwa razy w tygodniu. Bariery doświadczane przez dzieci to brak zdolności motorycznych w takim stopniu, że zdolność do utrzymywania równowagi i czynności wymagające dużej motoryki nie są optymalne. Powodem przeprowadzenia badań jest to, że dzieci doświadczają przeszkód podczas wykonywania czynności wymagających dużej motoryki, dlatego potrzebna jest terapia pływania, która odpowiada potrzebom dzieci autystycznych. Zastosowaną metodą badawczą był eksperyment jednopodmiotowy (Single Subject Research – SSR) z wykorzystaniem projektu ABA. Wyniki badań wykazały, że zastosowanie terapii pływania wpłynęło na zwiększenie motoryki dużej u jednego z dzieci autystycznych. Wzrost ten był widoczny na podstawie wzrostu średniego poziomu od fazy podstawowej 1 (A1), która wynosiła 33%, do fazy interwencji (B), która wynosiła 52,5%, do fazy podstawowej 2 (A2), która wynosi 81 %. Zaleca się opracowanie programu terapii pływania w celu poprawy motoryki dużej z wykorzystaniem terapii pływania.

Słowa kluczowe:
metody terapii pływania, motoryka duża, dzieci autystyczne

Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim