Wady stóp u uczniów klas pierwszych z terenu województwa śląskiego

Paulina Głowacka, Marcela Przyłudzka

P. Głowacka, M. Przyłudzka – Foot defects in children attending first class of primary school in Silesian voivodeship. Fizjoterapia Polska 2019; 19(2); 94-105

Streszczenie
Wprowadzenie. Wady stóp dotyczą coraz szerszej grupy społecznej. Powstają w wyniku osłabienia siły mięśniowej oraz niestabilności aparatu więzadłowo-torebkowego, a w konsekwencji prowadzą do zaburzeń statycznych i funkcjonalnych stopy. Czynnikiem warunkującym pojawienie się tych problemów są złe nawyki postawy oraz brak edukacji i działań profilaktycznych.
Cel pracy. Ocena statyczna stóp metodą plantokonturograficzną u dzieci w wieku od 7 do 10 lat oraz wykazanie zależności pomiędzy płcią, masą ciała i wzrostem (BMI) a wymienionymi parametrami.
Materiał i metodyka. W badaniu wzięło udział 30 dzieci, w tym 15 dziewczynek i 15 chłopców w wieku od 7 do 10 lat, będących uczniami klas I–III szkół podstawowych z województwa śląskiego. W badaniu plantokonturograficznym uwzględniono 4 parametry diagnostyczne, tj. wskaźnik kątowy Clarke’a, wskaźnik Wejsfloga „W”, kąt piętowy gamma, kąt koślawości palucha alfa.
Wyniki. Zaobserwowano istotną statystycznie zależność pomiędzy BMI a podwyższonymi wartościami kąta alfa i kąta gamma. W całej badanej populacji obserwowano obniżone wartości kąta Clarke’a.
Wnioski. 1. W całej badanej populacji obserwowano zmniejszenie wysklepienia podłużnego stopy. 2. Masy ciała, BMI mają istotny wpływ na wysklepienia podłużne i poprzeczne stopy.

Słowa kluczowe:
wady stóp, plantokonturografia, diagnostyka, wysklepienie stopy

Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim