Wpływ hipoterapii na wybrane czynniki fizyczne i psychiczne u dzieci z autyzmem

Włodzisław Kuliński, Łukasz Bomba

W. Kuliński, Ł. Bomba – The effect of hippotherapy on children with autism – physical and psychological factors. Fizjoterapia Polska 2020; 20(3); 142-156

Streszczenie
Wstęp. Autyzm jest uznawany za zaburzenie rozwojowe, prawdopodobnie determinowane biologicznie i przejawiające się w różnych sferach funkcjonowania dziecka.
Cel. Celem badań była ocena wpływu rocznej hipoterapii na funkcjonowanie fizyczne i psychiczne u dzieci z autyzmem w wybranych obszarach.
Materiał i metody. Rodzice i dzieci chore na autyzm w wieku 5–7 lat, którzy w ostatnich 2 latach przebyły terapię z wykorzystaniem hipoterapii. W celu dokonania oceny wpływu rocznych oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych na poszczególne sfery rozwojowe dzieci z autyzmem skorzystano ze zmodyfikowanej skali PEP-R, uzupełnionej kwestionariuszem własnej konstrukcji na temat cech demograficzno-społecznych oraz w zakresie przebiegu choroby. W analizie statystycznej stosowano test t-Studenta oraz współczynnik korelacji Pearsona. Za statystycznie znamienne przyjmowano te wyniki testów, dla których poziom istotności był mniejszy lub równy 0,05 (p < 0,05).
Wyniki. W toku rocznego procesu terapeutycznego z wykorzystaniem hipoterapii nastąpiła poprawa w rozwoju motoryki i reakcji emocjonalnych u dzieci z autyzmem. Wysoka motoryka dzieci z autyzmem ma pozytywny wpływ na sferą emocjonalną. Niższy stopień autyzmu cechuje wyższy poziom funkcjonowania fizycznego i psychicznego dzieci z autyzmem niż dzieci z umiarkowanym i dużym stopniem autyzmu.
Wnioski. Hipoterapia jest jednym z obszarów terapii osób z autyzmem.
Słowa kluczowe:
autyzm, leczenie, hipoterapia
Invalid download ID. Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim