Wysokość i masa ciała oraz sprawność fizyczna dziewcząt i chłopców z wadami i bez wad postawy w dawnym województwie rzeszowskim

Krzysztof Kołodziej, Andrzej Kwolek, Krystyna Lewicka, Teresa Pop, Grzegorz Przysada

Krzysztof Kołodziej, Andrzej Kwolek, Krystyna Lewicka, Teresa Pop, Grzegorz Przysada – Height body mass, and physical fitness in girls and boys with and without posture defects in the former province of Rzeszów, Poland. Fizjoterapia Polska 2003; 3(2); 113-119

Streszczenie
Wstęp. Celem pracy jest ocena różnic w rozwoju i sprawności fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej z wadami i bez wad postawy ciała, w dawnym województwie rzeszowskim. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na 3117 dzieci obojga płci w wieku 7-14 lat, w 44 szkołach podstawowych, w 1996 i 1997 roku. Badane dzieci podzielono na grupę z wadami postawy i bez wad postawy ciała. Badania prowadzono metodą oglądową (opisową) uwzględniającą: patrząc od tyłu – ustawienie głowy, barków, łopatek, miednicy, typ stóp (wg Bochenka), od przodu – ustawienie linii barków, trójkąty talii, ustawienie kolan, z boku – ustawienie głowy, barków i krzywizn kręgosłupa. Charakterystyka wyszczególnionych wad postawy będzie przedmiotem odrębnej pracy. Wyniki. Przeciętna wysokość i masa ciała chłopców i dziewcząt bez wad są większe niż u dzieci z wadami postawy. W ćwiczeniach mierzących sprawność fizyczną dzieci bez wad postawy uzyskały lepsze wyniki niż chłopcy i dziewczęta z wadami. Wnioski. Uzyskane wyniki potwierdzają hipotezę roboczą o różnicach w rozwoju i sprawności fizycznej u dziewcząt i chłopców z wadami postawy i bez wad postawy ciała. W celu zmniejszenia różnic w sprawności fizycznej pomiędzy dziećmi i młodzieżą z wadami i bez wad postawy należy prowadzić w szkołach profilaktykę zapobiegającą powstawaniu wad postawy, wcześnie wykrywać wady postawy oraz prowadzić badania kontrolne oraz zajęcia korekcyjne dla dzieci w szkole lub w Poradni Wad Postawy.

Słowa kluczowe:
cechy morfologiczne (wysokość i masa ciała), sprawność fizyczna, wady postawy

Invalid download ID. Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim