Związek między obiektywnie mierzoną aktywnością fizyczną, czasem spędzonym przed ekranem a funkcjami poznawczymi: przegląd narracyjny

Reime Jamal Shalash, Ashokan Arumugam, Raneen Mohammed Qadah, Alham Al-Sharman

Reime Jamal Shalash, Ashokan Arumugam, Raneen Mohammed Qadah, Alham Al-Sharman – The association between objectively measured physical activity, screen time and cognitive function: A narrative review – Fizjoterapia Polska 2024; 24(2); 164-170

DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG56084PD

Streszczenie
Cel. Celem niniejszego przeglądu narracyjnego było zbadanie związku między obiektywnie mierzoną aktywnością fizyczną a czasem spędzonym przed ekranem a funkcjami poznawczymi wśród młodych dorosłych. Metody. Przeprowadziliśmy wyszukiwania w bazach danych EBSCO i Google Scholar, aby zidentyfikować odpowiednie badania opublikowane w języku angielskim w ciągu ostatniej dekady. Słowa kluczowe używane w wyszukiwaniu obejmowały takie terminy jak „aktywność fizyczna” lub „ćwiczenia” oraz „czas przed ekranem” lub „ekspozycja na ekran”, a także „poznanie” lub „funkcje poznawcze”. Wyniki. Prawie wszystkie badania przeprowadzone na starszych dorosłych wykazały pozytywne związki między aktywnością fizyczną ocenianą obiektywnie za pomocą akcelerometru, czasem przed ekranem a funkcjami poznawczymi. Wśród młodych i dorosłych w średnim wieku zaobserwowano sprzeczne wyniki dotyczące związku między aktywnością fizyczną a funkcjami poznawczymi. Konieczne są dalsze badania, aby potwierdzić związek między obiektywnie mierzoną aktywnością fizyczną a funkcjami poznawczymi, biorąc pod uwagę ograniczoną dostępność badań. Wnioski. Ogólne wyniki tego przeglądu narracyjnego podkreślają negatywny wpływ siedzącego trybu życia na zdrowie poznawcze, akcentując potrzebę włączenia aktywności fizycznej do naszego stylu życia w celu zapobiegania przyszłemu spadkowi funkcji poznawczych. Ponadto wpływ czasu przed ekranem i treści medialnych przyniósł sprzeczne wyniki dotyczące funkcji poznawczych w różnych grupach wiekowych, ale głównie potwierdził negatywne skutki biernej ekspozycji na ekran na funkcje poznawcze wśród dzieci i młodzieży. Niniejszy przegląd podkreśla potrzebę przyszłych badań wykorzystujących ustandaryzowane i obiektywne metody pomiaru funkcji poznawczych, czasu przed ekranem i treści medialnych w różnych populacjach, zwłaszcza wśród młodych i dorosłych w średnim wieku, w celu zwiększenia świadomości dotyczącej czasu przed ekranem.
Słowa kluczowe
aktywność fizyczna, czas przed ekranem, funkcje poznawcze
Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim i j. polskim