Analiza poziomu aktywności fizycznej studentów oraz koncepcja wykorzystania Teorii Społeczno-Poznawczej (SCT) do zmian w ich zachowaniach dotyczących aktywności fizycznej
Muhammad Naufal Ramadhansyah, Yustinus Sukarmin, Novita Intan Arovah
Muhammad Naufal Ramadhansyah, Yustinus Sukarmin, Novita Intan Arovah – Analysis of student physical activity levels and the concept of using Social Cognitive Theory (SCT) for changes in student physical activity behavior – Fizjoterapia Polska 2025; 25(1); 62-66
DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG007D4JD8
Streszczenie
Cel badania. Celem tego badania jest określenie poziomu aktywności fizycznej studentów oraz zidentyfikowanie przyczyn lub problemów, które sprawiają, że rzadko podejmują aktywność fizyczną. Ponadto, badanie ma na celu ocenę roli Teorii Społeczno-Poznawczej (Social Cognitive Theory, SCT) w kontekście jej zastosowania do zwiększenia aktywności fizycznej studentów.
Materiał i metody. Próbę badawczą stanowiło 150 studentów Wydziału Nauk o Sporcie Uniwersytetu Państwowego w Makasar. Próba została dobrana losowo. Poziom aktywności fizycznej mierzono za pomocą krótkiej wersji Międzynarodowego Kwestionariusza Aktywności Fizycznej (International Physical Activity Questionnaire Short-Form, IPAQ-SF).
Wyniki. Na podstawie wyników badań z udziałem 150 respondentów stwierdzono, że:
19 studentów (12,7%) miało wysoki poziom aktywności fizycznej, ze średnim wynikiem IPAQ wynoszącym 1855,37 oraz wartością MET 5,7, 47 studentów (31,3%) miało umiarkowany poziom aktywności fizycznej, ze średnim wynikiem IPAQ wynoszącym 1041,31 oraz wartością MET 3,6, 84 studentów (56%) miało niski poziom aktywności fizycznej, ze średnim wynikiem IPAQ wynoszącym 502,62 oraz wartością MET 3,2.
Wnioski. Wyniki tego badania pokazują, że większość studentów charakteryzuje się niskim poziomem aktywności fizycznej. Wykorzystanie Teorii Społeczno-Poznawczej (SCT) może stanowić skuteczną interwencję w celu promowania aktywności fizycznej wśród studentów.
Słowa kluczowe
aktywność fizyczna, Teoria Społeczno-Poznawcza
Pobierz/Download/下載/Cкачиваете | Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim |