Związek między funkcjami poznawczymi a stabilnością posturalną u studentów uniwersytetu
Sujarwo
Eva Lukáčová, Gabriela Škrečková, Cyril Grus, Matúš Kozel, Jakub Čuj, Rút Lenková – The relationship between cognitive functions and postural stability in university students – Fizjoterapia Polska 2025; 25(4); 118-123
DOI: https://doi.org/10.56984/8ZGA431V3NN
Streszczenie
Wstęp: Celem badania było określenie związku między funkcjami poznawczymi a stabilnością posturalną u studentów uniwersytetu.
Materiał i metody: Próba badawcza obejmowała 40 studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu w Preszowie (wiek: 21,08±2,04 roku; wzrost: 1,74±0,09 m; masa ciała: 69,93±11,83 kg; BMI: 23,10±2,50 kg/m²), podzielonych według płci na mężczyzn (n=20; wiek: 21,00 ±1,84 roku; wzrost: 1,74±0,09 m; masa: 78,20±10,18 kg) oraz kobiety (n=20; wiek: 21,15 ±2,22 roku; wzrost: 1,73±0,09 m; masa: 61,65±7,05 kg). Parametry posturograficzne, takie jak droga przemieszczenia środka nacisku i pole powierzchni elipsy, oceniano przy użyciu platformy baropodometrycznej FootScan® (Materialise Motion, Paal, Belgia), monitorując obciążenie stóp w płaszczyznach boczno-bocznej i przednio-tylnej.
Wyniki: Analiza wykazała istotnie większe obciążenie przedniej części stopy (p = 0,01) oraz zróżnicowane zmiany w kontroli postawy w zależności od płci podczas zadań poznawczych. Mężczyźni wykazywali zwiększone obciążenie lewej kończyny dolnej oraz przedniej/śródstopia we wszystkich zadaniach poznawczych (p < 0,05), natomiast u kobiet głównie odnotowano zwiększone obciążenie przedniej części stopy (p = 0,01) oraz istotny wpływ na długość drogi przemieszczenia środka nacisku (p = 0,001) podczas testu płynności słownej.
Wnioski: Wyniki badania wskazują na istotny związek między funkcjami poznawczymi a stabilnością posturalną u studentów uniwersytetu, szczególnie w odniesieniu do obciążenia w płaszczyznach boczno-bocznej i przednio-tylnej.
Słowa kluczowe
stabilność posturalna, FootScan®, funkcje poznawcze, podwójne zadanie, platforma baropodometryczna
| Pobierz/Download/下載/Cкачиваете | Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim |

