Ocena wpływu ćwiczeń wzmacniających mięśnie posturalne na równowagę statyczną i dynamiczną u dzieci w wieku przedszkolnym

Elżbieta Cimochowska, Idzi Siatkowski, Małgorzata Wójcik

 

Elżbieta Cimochowska, Idzi Siatkowski, Małgorzata Wójcik – Evaluation of the effect of postural muscle strengthening exercises on static and dynamic balance in preschool children –  Fizjoterapia Polska 2025; 25(2); 92-96

DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG7D19XLJS

Streszczenie
Wprowadzenie. Wiek przedszkolny to kluczowy okres pod względem rozwoju fizycznego i motorycznego. Równowaga jest niezbędna do poprawy wszystkich umiejętności ruchowych i opanowania bardziej złożonych form ruchu.
Cel. Hipoteza badawcza zakłada, że wzmacnianie mięśni posturalnych podczas dwutygodniowego cyklu ćwiczeń, trzy razy w tygodniu, wpływa na poprawę równowagi statycznej i dynamicznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Materiał i metody. Badaniem objęto n = 33 dzieci w wieku pięciu lat. Oceniano równowagę statyczną i dynamiczną. Pięciolatki z grupy badawczej wykonywały ćwiczenia przez pięć tygodni, po czym ponownie przeprowadzono te same testy.
Wyniki. Zaobserwowano istotną statystycznie poprawę w testach oceniających równowagę statyczną. W teście stania na lewej kończynie dolnej z zamkniętymi oczami czas wykonania testu różnił się (p = 0,0412) między grupą badawczą po cyklu ćwiczeń a grupą kontrolną. Różnice odnotowano także między grupami w teście stania w pozycji tandemowej z prawą i lewą kończyną dolną ustawioną z przodu: dla kończyny prawej p = 0,0038, dla lewej p = 0,0104.
Wnioski. Wykonywanie ćwiczeń posturalnych przez dwa tygodnie poprawiło czas wykonania testów funkcjonalnych: testu stania w pozycji tandemowej oraz stania na lewej kończynie dolnej z zamkniętymi oczami.

Słowa kluczowe
dzieci, wiek przedszkolny, równowaga, testy funkcjonalne

Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim