Model treningu podstawowych technik piłkarskich dla wczesnego wieku: przegląd systematyczny

Pomo Warih Adi, Andri Arif Kustiawan


Pomo Warih Adi, Andri Arif Kustiawan – Training model of basic football techniques for early age: systematic review. Fizjoterapia Polska 2023; 23(3); 60-68

DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG14386F

Streszczenie
Cel badania. Celem tego badania było opisanie Modelu Treningu Podstawowych Technik Piłkarskich dla grupy w wczesnym wieku.
Materiał i metody. Metodą stosowaną w tym badaniu jest studium literatury lub przegląd literatury. Studium literatury to projekt badawczy wykorzystywany do zbierania źródeł danych związanych z tematem w celu opisania głównej treści na podstawie uzyskanych informacji. W ramach zbierania danych w studium literatury użyto bazy danych do wyszukiwania źródeł literatury. Dane w tym badaniu były zbierane za pomocą metody PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis). Badanie prowadzono poprzez analizę artykułów z czasopism i przygotowanie streszczenia dotyczącego pytań i celów badawczych. Procedura wyszukiwania i przeglądu czasopism została przeprowadzona przy użyciu metody PICOT. Każde pytanie ma P = problem/populacja, a to badanie koncentruje się na badanym problemie. Badanie to analizowało model treningu podstawowej techniki piłkarskiej według grup wiekowych jako składnik I/E = implementacja/interwencja/ekspozycja metody PICOT. Następny składnik, C = kontrola/porównawcza interwencja nie został zastosowany w badaniu, a na koniec T = czas został zastosowany poprzez ograniczenie recenzji badań czasopism do ostatnich dziesięciu lat. Artykuły z czasopism analizowane w badaniu pochodziły z krajowych i międzynarodowych czasopism za pośrednictwem kilku stron internetowych z naukowymi czasopismami.
Wyniki. Aktualne badanie wykazało, że model treningu podstawowych technik piłkarskich można kategoryzować według grup wiekowych, składający się z: (1) grupy wiekowej 6–7 lat, (2) grupy wiekowej 7–8 lat, oraz (3) grupy wiekowej 10-11 lat. Metoda treningu składa się z (1) mistrzostwa piłki i żonglowania, (2) dryblingu i biegu z piłką, (3) podawania i odbierania, (4) nagłówków, (5) rzutów z autu oraz (6) gry w małych drużynach. Sprzęt potrzebny do szkolenia/nauczania to (a) przenośne bramki różnych rozmiarów, (b) tablica do kopania lub bramka do odbijania, (c) przenośna ściana do rzutów wolnych, (d) pachołki (znaczniki) różnych rozmiarów, (e) proste sprzęty do ćwiczeń fizycznych, (f) piłki różnych rozmiarów i kolorów, (g) miejsce do treningu tenisa piłkowego i siatkówki piłkowej, (h) kamera wideo oraz (i) miejsce do przechowywania narzędzi.
Wnioski. Podstawowa technika gry w piłkę nożną jest najważniejszym aspektem w rozwoju dziecięcej piłki nożnej. Dlatego proces szkolenia lub nauczania podstawowych technik piłkarskich jest prowadzony etapami w oparciu o cechy charakterystyczne grupy wiekowej. Model treningu podstawowej techniki piłkarskiej oparty na etapach według grupy wiekowej składa się z (1) opanowywania piłki (mistrzostwo piłki i żonglowanie), (2) dryblingu i biegu z piłką, (3) podawania i odbierania, (4) nagłówków, (5) rzutów z autu oraz (4) małych gier drużynowych z nową koncepcją dostosowaną do potrzeb i rozwoju uczniów. Rozumiejąc cechy związane z grą w piłkę nożną, trenerzy i edukatorzy mogą dostarczać odpowiednie materiały szkoleniowe podczas praktyki/nauki. Indywidualna gra oraz gra w małych grupach, zwłaszcza w parach, jest kluczowa dla dotyku piłki i uczenia się we własnym tempie. Materiały szkoleniowe będą często wdrażane w parach, aby wzmacniać komunikację, współpracę oraz konceptualizację zasad piłki nożnej.

Słowa kluczowe
technika, podstawy piłki nożnej, wczesny wiek

Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim