Metoda wartościowania wypowiedzi o kształceniu postaw studentów fizjoterapii na gruncie metaetyki / Methodology of Assessing Certain Statements Regarding the Formation of Attitudes in Students of Physiotherapy, on the Basis of Metaethics

Wojciech Kiebzak, Michał Kosztołowicz, Magdalena Rusin, Marek Kiljański, Małgorzata Kiebzak

FP 2016;16(4);62-70

Streszczenie

Wstęp. W fizjoterapii tak jak w przypadku innych zawodów medycznych oprócz zdobywania wiedzy i osiągania umiejętności zawodowych istotną rolę odgrywa etyka zawodowa.
Cel pracy. Celem pracy jest weryfikacja wypowiedzi studentów fizjoterapii o przedmiotach (dyscyplinach) humanistycznych, które powinny mieć wpływ na kształcenie postawy etycznej.
Materiał i metodyka. Materiał obejmował grupę 141 osób, będących studentami fizjoterapii. Badania zostały przeprowadzone w na przełomie 2015/2016 roku. Technikami badawczymi zastosowanymi w ramach tej pracy była ankieta. Do interpretacji wyników zastosowano test chi-kwadrat (χ2).
Wyniki. Wyniki badań wskazują, iż istnieje przeciętna zależność pomiędzy przedmiotami humanistycznymi i ich wpływem na postawę etyczną. Uznanie wśród studentów fizjoterapii uzyskała psychologia oraz komunikacja interpersonalna. Stąd wynika, że przyczyną, która świadczy o braku wpływu przedmiotów humanistycznych na kształcenie postawy studentów fizjoterapii wobec pacjentów, jest brak komunikacji interpersonalnej, wymiennej, a tym samym nie eksponowanie wiedzy psychologicznej w komunikacji.

Słowa kluczowe:

Fizjoterapia, etyka, komunikacja interpersonalna, psychologia, edukacja humanistyczna


Abstract

Introduction. In physiotherapy, just like in the other medical professions, in addition to acquiring the actual knowledge and gaining the professional skills, the professional ethics is of major importance.
Aim of the Study. The aim of the study was to verify statements made by the physiotherapy students, regarding the humanities (academic disciplines), which should have an impact on formation of their ethical attitudes.
Materials and Methods. In the study participated a group of 141 persons who, at the time, were physiotherapy students. The study was carried out at the turn of 2015 and 2016. The research tool applied was a questionnaire. To interpret the results of the study, the chi-square test (χ2) was used.
Results. The results of the survey show, that there is an average dependency between the humanistic disciplines and their impact on the attitude. Psychology, as well as interpersonal communication, have gained a high level of recognition among the physiotherapy students. Hence, the cause which testifies to the lack of impact of the humanistic disciplines on the formation of attitudes of the physiotherapy students toward their patients, is the lack of interpersonal communication, interchangeable, and therefore no emphasis on the knowledge of psychology during the process of communication.

Keywords:

Physiotherapy, ethics, interpersonal communication, psychology, humanistic education

Pobierz/Download Pobierz artykuł w j. angielskim/Download an English version