Analiza ruchu dla w pełni immersyjnego modułu terapeutycznego wirtualnej rzeczywistości do zastosowania w dziedzinie fizjoterapii

Dina S Abd Allah, Aya A Khalil, Dina Alhamaky, Maya G. Aly, Gehan H El-Meniawy, Afaf M Tahoon

 

Dina S Abd Allah, Aya A Khalil, Dina Alhamaky, Maya G. Aly, Gehan H El-Meniawy, Afaf M Tahoon – Movement analysis of fully immersive virtual reality therapeutic module for usage in physical therapy field. Fizjoterapia Polska 2023; 23(4); 42-47

DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG20A558

Streszczenie
Cel. Ocena i analiza ruchów użytkowników podczas modułu terapeutycznego w Pełnej Immersyjnej Wirtualnej Rzeczywistości.
Metody. Obserwacyjne badanie przeprowadzone na Wydziale Fizjoterapii Uniwersytetu Kairskiego w Egipcie. Zdrowi studenci w wieku akademickim zostali zaproszeni do udziału w badaniu od 1 stycznia 2023 r. do 25 kwietnia 2023 r. Wszyscy uczestnicy wypróbowali pełen immersyjny moduł oprogramowania VRaputic® (vibilo™). Analiza ruchu została przeprowadzona za pomocą oprogramowania do analizy wideo Kinovea wersja 0.9.5×64 na różnych widokach fotografii każdego uczestnika.
Wyniki. Łuk ruchu wykonywany podczas modułu dotyczył następujących stawów i kierunków w kończynie górnej: staw ramienny (zgięcie (133,58 ± 5,10)), staw łokciowy (zgięcie (99,42 ± 5,66) i rozciąganie (2,35 ± 1,41)).
Wnioski. Wniesiono, że wybrany pełen immersyjny moduł oprogramowania VRaputic® (vibilo™), moduł terapeutyczny, mógłby być sugerowany w zarządzaniu kinesiofobią, dysfunkcją barku, sztywnością łokcia, bólem dolnego odcinka kręgosłupa, dysfunkcją stawu biodrowego i kolanowego oraz przypadkami neurologicznymi (po udarze, mózgowe porażenie dziecięce, porażenie Erba) na podstawie różnych łuków ruchu stawów wykonywanych podczas modułu.
Słowa kluczowe
analiza ruchu, fizjoterapia, wirtualna rzeczywistość
Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim