Modyfikacja punktowej oceny postawy ciała przydatna do badań przesiewowych

Janusz Nowotny, Karol Ptaszek, Włodzimierz Kramarz

Janusz Nowotny, Karol Ptaszek, Włodzimierz Kramarz – A modification of point scoring of posture useful in screening examinations. Fizjoterapia Polska 2001; 1(4); 409-413

Streszczenie
Istnieje szereg nieprawidłowości w obrębie aparatu ruchu, które niedostatecznie wcześnie rozpoznane i niewłaściwe prowadzone dają w konsekwencji znaczne dysfunkcje ze strony tego układu, a nawet poważne skutki ogólnoustrojowe. Problem jest szczególnie istotny, gdy dana nieprawidłowość występuje w znacznym odsetku populacji, rozwija się niepostrzeżenie i na dodatek, gdy dotyczy ona osób w wieku rozwojowym, uposabiającym do pogłębiania się wszelkich nieprawidłowości. To właśnie skłania do podejmowania badań przesiewowych, warunkujących niejako wczesną interwencję fizjoterapeutyczną. Do omawianej grupy należą m.in. odchylenia od prawidłowej postawy ciała. W związku z tym, na przestrzeni wielu lat, wypracowano szereg metod oceny postawy, ale nieliczne tylko nadają się do masowych badań przesiewowych. Autorzy opracowali więc system oceny postawy ciała, przydatny do tego typu badań, bazujący na rutynowym badaniu ortopedycznym. W celu pewnej kwantyfikacji wyników zmodyfikowano punktową skalę oceny, określając liczbowo stopień ciężkości stwierdzanych odchyleń. Indywidualne wyniki badań są przy tym wczytywane w komputer i kierowane do odpowiedniej bazy danych. Specjalnie opracowany program komputerowy pozwala natomiast na wykreowanie indywidualnego protokołu badania. Co istotniejsze, pozwala on również na automatyczne tworzenie różnorodnych raportów zbiorczych, konstruowanych stosownie do obecnych realiów systemu ochrony zdrowia dzieci i młodzieży. Między innymi, raporty te mogą być nie tylko przydatne dla tworzenia odpowiednich grup dyspanseryjnych oraz organizacji właściwej opieki w szkole, ale także i dla lekarzy opieki podstawowej oraz specjalistycznej.

Słowa kluczowe:
punktowa ocena postawy, badania przesiewowe

Invalid download ID. Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim