Ocena czynników wpływających na skuteczność terapii integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Oliwia Karpińska, Robert Irzmański, Małgorzata Kilon

Oliwia Karpińska, Robert Irzmański, Małgorzata Kilon – Assessment of factors influencing the effectiveness of sensory integration therapy in preschool and early school-aged children –  Fizjoterapia Polska 2024; 24(1); 160-166

DOI: https://doi.org/10.56984/8ZG2EF8xlA

Streszczenie
Cel pracy. Celem pracy była ocena czynników wpływających na skuteczność terapii integracji sensorycznej (SI) udzieci zjej zaburzeniami.
Materiały imetodyka. Badaniami objęto 49 dzieci wwieku od 3 do 10 lat zrozpoznanymi zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (SPD). Badanie przeprowadzono wGabinetach Integracji Sensorycznej „Plastuś” wŁodzi. Narzędziem badawczym była autorska ankieta oraz Kwestionariusz Sensomotoryczny wg Z. Przyrowskiego.
Wyniki. Największą poprawę wterapii odnotowano wobszarach węchu (93%) iwzroku (69%). Wiek miał wpływ na postępy wterapii wzakresie napięcia mięśniowego, układu przedsionkowego zpodwrażliwością ikoordynacji. Po terapii odnotowano u16% dzieci brak ryzyka SPD.
Wnioski. Najskuteczniej terapia SI działała wzakresie węchu, wzroku, dotyku ipodwrażliwości przedsionkowej, anajwiększe korelacje wpostępie terapii występowały pomiędzy słuchem auwagą izachowaniem. Po terapii nastąpiło zmniejszenie ilości obszarów objętych ryzykiem SPD, ana postępy wterapii wpływ miał wiek, czas rozpoczęcia chodzenia, choroby przewlekłe itydzień porodu.
Słowa kluczowe:
zaburzenia przetwarzania sensorycznego, terapia integracji sensorycznej, Kwestionariusz Sensomotoryczny wg Z. Przyrowskiego
Pobierz/Download/下載/Cкачиваете Pobierz bezpłatnie artykuł w j. angielskim