Zastosowanie parapodium Balance Trainer w terapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym

Agata Michalska, Jolanta Dudek, Mieczysława Bieniek, Anna Tarasow-Zych, Kamila Zawadzka

Agata Michalska, Jolanta Dudek, Mieczysława Bieniek, Anna Tarasow-Zych, Kamila Zawadzka – The application of the Balance Trainer parapodium in the therapy of children with cerebral palsy. Fizjoterapia Polska 2011; 11(3); 273-285

Streszczenie
Niestały obraz kliniczny i stan funkcjonalny pacjentów z m. p. dz. oraz trudności w osiąganiu zamierzonych celów terapii, stawiają przed fizjoterapeutami potrzebę ciągłego poszukiwania nowych metod usprawniania. Urządzeniem, które może znaleźć zastosowanie w terapii i diagnostyce osób z m. p. dz. jest Balance Trainer – parapodium statyczno-dynamiczne wyposażone w program kompterowy Balance-Soft. Celem pracy jest próba oceny możliwości zastosowania urządzenia Balance Trainer w terapii dzieci z m. p. dz. Do badań zakwalifikowano dzieci i młodzież (7 osób) z rożnymi postaciami m. p. dz., ocenionych w skali GMFCS w przedziale od I-IV stopnia, w wieku 8-18 lat. Dzieci zostały poddane badaniu wstępnemu przy użyciu Balance Trainer polegającemu na ocenie położenia środka ciężkości (test równowagi), teście wychylenia oraz możliwości wykonywania celowych ruchów w płaszczyźnie czołowej i strzałkowej. Następnie zostały poddane dwumiesięcznej terapii mającej na celu poprawę kontroli posturalnej w pozycji stojącej, zakończonej powtórzeniem badań wstępnych. Zastosowano analizę wyników poszczególnych pacjentów. Lepsze efekty przyniosła terapia dzieci z niższym poziomem w skali GMFCS (I-II), niż z wyższym (III-IV), choć w każdym przypadku odniesiono postęp w terapii. Stosując urządzenie Balance Trainer w terapii dzieci z m. p. dz. można doprowadzić do poprawy kontroli posturalnej i koordynacji ruchowej. Stopień poprawy uzależniony jest od rodzaju porażenia oraz deficytu funkcjonalnego.
Słowa kluczowe
Mózgowe porażenie dziecięce, kontrola posturalna, parapodium statyczno-dynamiczne